
. . . . . .. . . . 
 

 

 

. . . . . . . . . . 

 

 

A REPORT OF THE REVIEW OF 
THE MEDIA ENVIRONMENT IN 
UGANDA: 2003 - 2006 

 

By  Panos Eastern Africa 

 
 

 

 

 

 

 

 

March, 2006



 

 2 

. . . . . . . . . 
 

Acronyms 
 

AIDS …..........................................Acquired Immune Deficiency Syndrome 

BBC ……………………………………....British Broadcasting Corporation 

CBS ……………………………………...........Central Broadcasting Service 

CPJ…………………………………………Committee to Protect Journalists 

DW ………………….............................................................Deutsche Welle 

EHAHRD-Net……………………….East and Horn of Africa Human Rights  

                                                                                           Defenders Network 

FM …………………………………………………...Frequency Modulation 

IBMS…………………International Institute of Business and Media Studies 

ILO …………………..................................International Labor Organization 

MC …………………………………………………………...Media Council 

NIJU ……………………………National Institute of Journalists of Uganda                                                         

TV ………………………………………………………………...Television 

UBC ……………………………………..Uganda Broadcasting Commission 

UMCAT…………………………….United Media Consultants and Trainers 

UMI…………………………………………...Uganda Management Institute 

UNESCO……………………………United Nations Educational, Scientific  

                                                                                 and Cultural Organization 

UTV ……………………………………...........................Uganda Television 

WBS …………………………………….............Wava Broadcasting Service 

UYD ……………………………………………...Uganda Young Democrats 

UBC – TV ……………………………….Uganda Broadcasting Corporation  

                                                                                                          Television 
 
 



 

 3 

. . . . . . . . . 
 

CONTENTS 

Introduction……………………………………………………………………...4 

Overview………………………………………………………………………....4 

Status of press freedom……………………………………………………….6 

                   Legal framework and media institutions ……………………………………8 

                   The Media Council……………………………………………………………...9 

The National Institute of Journalists of Uganda……………………………9 

The Electronic Media Statute, 1996……………………………......................9 

The Broadcasting Corporation Bill, 2004………………………..................10  

Training Institutions…………………………………………………………..10 

Media Landscape………………………………………………………….......11 

Print Media……………………………………………………………………..11 

Radio Broadcasting…………………………………………………………..11 

Television Broadcasting……………………………………………………..12 

Access to the Media………………………………………………………….13 

Online Media…………………………………………………………………..16 

Newspapers…………………………………………………….......................17 

Television………………………………………………………………………17 

Women…………………………………………………………………………18 

People with Disabilities………………………………………………………19 

Media Content…………………………………………………………………19 

Existing Linkages……………………………………………………………..22 

Discussion and Conclusion ………………………………………………... 

Table a …………………………………………………………………………12  

Annex A………………………………………………………………………… 

  



 

 4 

. . . . . . . . . 
 

Introduction 
 
This report is a review of the media environment in Uganda in the last three 
years (2003-2006) by Panos East Africa. Though the assignment required a 
review of four thematic areas – media landscape; access to the media; media 
content; and existing links between the media and research communities – 
the review went beyond that and also examined the relationship between the 
media and the state, especially private and independent media; the 
relationship between the media and the public; how the media relate with 
each other; and media perception and coverage of national issues such as the 
war in Northern Uganda and the first multi-party elections held on February 
23, 2006 after over two decades of non-party governance. 
 
The review’s findings are intended to establish what type of audience can be 
accessed through the media, and to also know how the media uses 
development research findings, if at all. 
 
The review adopted a “deep-drilling”1

 

 approach to examine the three-year 
period to generate essential data and information. This involved a systematic 
desk research and analysis and poring through existing media reports, 
surveys, media audits, media directories, media statutes, websites, 
documents from Panos and the Uganda Media Council. To enrich findings 
from these documents, a number of face-to-face key informant interviews 
were carried out with editors, broadcasters, key academics, NGO 
representatives and marginalized communities. Documents analysed are: 
The Uganda Constitution 1995;  The Press and Journalists Statute 1995; 
The Electronic Media Statute 1996; The Uganda Communications Act 1997; 
Up in the Air? The State of Broadcasting in Eastern Africa; Edited by Lynne 
Muthoni Wanyeki et al 2000, Panos; Daily Monitor and The New Vision 
reports on press freedom in Uganda; The New Vision and Daily Monitor 
libraries and archives. 

Individuals interviewed and gave their identities are: Mr. Patrick Mulindwa, 
Research Secretary, Makerere Institute of Social Research, tel: 0772490310, 
email: mulindwapatrick@yahoo.com; Fred Guweddeko, researcher, 
Makerere Institute of Social Research, tel: 554582/0712526354; David 

                                                 
1 Deep-drilling (Dahl, 1978:132) implies looking at the resulting interactions between technology, politics, 
economics and culture at a particular point in time in order to try and untangle shifting relationships 
between the media institutions, the government and the public. 

mailto:mulindwapatrick@yahoo.com�


 

 5 

. . . . . . . . . 
 

Mukholi, Editor, Sunday Vision, tel: 0772521341; Kelvin Kizito, 
academician/researcher/writer, tel: 0752428937; Kenneth Oluka, Editor, 
Etop; Chris Banya, Editor, Rupiny. 
 
The report also raises critical issues which need to be addressed in order to 
enable the media function effectively. The major worrying development is 
government apparent growing hostility against the media. Other issues like 
relevance of training and training facilities, lack of media research, the 
quality of media content, and need for community media development have 
also been raised. 
 
Overview 
 
The social, economic, political and technological forces that often shape and 
determine the media landscape in a country are not static but dynamic, 
constantly evolving and changing with times. In the case of Uganda, a 
combination of these forces has caused several shifts in the media map. For 
instance the media landscape which was in Uganda in the 1980s is quite 
different from what was there in the 1990s. And the prevailing media terrain 
in Uganda now is quite different from that of the 1990s. 
 
Take the case of the collapse of Communism over a decade ago, economic 
trends emerged whose impacts have profound bearing on media operations. 
The collapse of Communism ushered in a new economic dispensation which 
dictates that the media industry must operate as business and make profit to 
survive. This is characteristic of media the world over as very competitive. 
In Uganda, The New Vision and the Daily Monitor are in stiff rivalry to out-
scoop and outsell each other. 
 
Other economic trends whose impact has affected the media landscape are: 
Concentration – The tendency of the financially stronger and stable media 
houses to buy up weak ones. A good example is The Daily Nation of Kenya 
bought the Daily Monitor and its radio station. Convergence: The use of 
technologies to collect, produce stories, adverts and other graphic materials. 
This is what The East African is doing. Based in Nairobi, Kenya, it has 
regional offices in Kampala and Dar es Salaam. These offices collect and 
assemble printable matter and send to Nairobi electronically where The East 
African is printed and distributed. Liberalisation: The process of state 
intervention to expand the number of participants in the market, typically by 
creating or easing the creation of competing providers of commercial 



 

 6 

. . . . . . . . . 
 

services. Uganda government accomplished this through statutory 
instruments in the 1990s by liberalizing the media industry and privatizing 
public enterprises. Internationalism/globalization, too have  influenced the 
local media content because there is a tendency to imitate and copy what 
happens elsewhere in order to be uniform or of ‘international standard’. 
 
On the political front, the period of the 1990s will be remembered in the 
socio-political history of Africa as the era which accelerated, and in many 
cases , ushered in changes in political structures and ignited the demand for 
pluralism (new wave of democracy) for most African countries (Munyuki, F 
1994). Inevitably, Uganda too, has reluctantly had to allow multi-party 
politics, and the first multi-party elections in over two decades were held on 
February 23, 2006. In principle this should be a harbinger for the realization 
of freedom of speech and freedom of the press. But this is not promising 
because there are dangerous and inimical signals emerging in the way the 
state relates with the media. 
 
The most telling impact on the media landscape has been created by the new 
information and communication technology. This is evident both in the print 
and electronic media. Most newspapers subscribe to and publish material 
from Reuters, AFP, IRIN, Xhinua, AP, UPI to mention but a few. The 
Uganda Broadcasting Corporation (UBC) hooks up onto BBC and Radio 
Deutsche Welle daily. Wava Broadcasting Service (WBS) hooks onto CNN. 
Most Ugandans love to listen to BBC and to watch BBC TV and the 
ubiquitous CNN. And European football is more than adored in Uganda, 
especially the English Premiership which has a huge audience. The New 
Vision and the Daily Monitor have modern printing plants and can compete 
with any media houses in the world. Besides, they have websites and can be 
accessed through the Internet. Technology has therefore reduced distance, 
connected the Ugandan audience to the outer world and provided a rich 
variety of content. 
 
Status of Press Freedom in Uganda 
 
If the freedom of the press is defined as the right to fully report or criticize 
the conduct of government without fear of official recriminations (Hachten, 
1971) then the prevailing media situation in Uganda falls far too short of it. 
Because, judging by the developments in the last three years alone (2003-
2006), press freedom in Uganda is becoming an ‘endangered species’ as 
government moves in to reduce its leverage in reporting sensitive issues of 



 

 7 

. . . . . . . . . 
 

public interest. Government demonstrated its intolerance for media freedom 
during the recent presidential and parliamentary elections when it blocked 
the Daily Monitor website and jammed broadcast of its KFM Radio because 
they were tallying and relaying results of the elections. Only the Electoral 
Commission was authorized to announce results. Commenting on press 
freedom in Uganda one of the top editors said: “The history of the Ugandan 
press can only read like a description of a graveyard.” And the Human 
Rights Status Report 2005 states that generally the space for media freedom 
has been shrinking since 2003 when the media could comment on a range of 
issues without government interference. But in 2005, the situation is less 
rosy.”2 In comparison to the previous regimes of Idi Amin and Milton 
Obote, the Museveni Administration has been relatively tolerant and warm 
to the media, though subtle cases of media harassment existed throughout 
the twenty years of his government. But now this honeymoon appears to be 
coming to an end, or entering an unpredictable period. This ominous 
development is borne by a litany of incidents in the way the state is relating 
with the media. In the most recent case3

 

 police raided Open Gate FM Radio, 
arrested two presenters and confiscated computers. This happened only two 
days after ministers from the same area nearly fought a parliamentarian 
outside the studios, claiming the parliamentarian was allowed in the air to 
slander them and abuse the President. 

Wielding strong arm tactics, the Uganda Broadcasting Council (UBC) 
summarily closed Choice FM, an independent radio station in Gulu. The 
police effected the closure on March 13, 2006. An official of the UBC who 
signed the closure order explained that the station had no licence to operate, 
in addition to failure to produce a retained copy of the programme recording 
for over 30 days as required by law. But the directors of the station counter 
that it was closed because it broadcasts programmes critical of government4

 

  
Moreover, two weeks earlier, the station manager had been arrested and 
detained before being released without a charge. 

This came barely three days after government deported the Canadian 
journalist, Blake Lambert reportedly for annoying three government 
departments.5

                                                 
2 “Judiciary, media under threats – rights report.” The New Vision p.1, Friday, March 24, 2006. 

 It was such an unfortunate incident because Lambert was 

3 “Ministers in near fight as police raid FM radio station”, Daily Monitor p.6, Tuesday March 21, 2006 
4 “Government closes Choice FM radio station”, Daily Monitor p.7, Thursday, March 16, 2006. 
5 “Booted scribe irked three departments”, Sunday Vision p.1, March 12, 2006.  



 

 8 

. . . . . . . . . 
 

physically barred from entering the country at Entebbe Airport, and was 
instead bundled off in another plane to Nairobi, Kenya, where  
 
 
He stayed at the lounge for 28 hours before picking his next connection. He 
is the first journalist to be subjected to this kind of treatment under the 
Museveni regime. 
 
These signals within such a short period do not augur well for press freedom 
to thrive in Uganda, which has returned to pluralism and just held general 
elections under multi-party politics. So far two international media 
watchdogs have expressed their concerns over this gloomy unfolding 
scenario. The New York-based Committee to Protect Journalists (CPJ) 
laments that there is a deterioration of press freedom in the East African 
region. Ethiopia, with 16 journalists jailed has the worst record in the region, 
while Kenya and Uganda follow the footsteps.6

 
  

Another body, the East and Horn of Africa Human Rights Defenders 
Network (EHAHRD-Net) has condemned the continued deterioration of 
media freedom in Uganda.7

 
 

In general state machinery and Government security agencies continue to 
interfere with freedom of the press in Uganda. This will jeopardise the push 
and desire for accountable governance in the country, because the whistle 
blowers will either be gagged or demoralised, and impunity will continue 
shamelessly. In 2002 the privately owned Daily Monitor newspaper was 
closed by the army and the police.  Its journalists have continued to come 
under attack and in 2004 two of them were publicly denounced as “rebel 
collaborators” by a spokesman of the Uganda People’s Defense Forces. Yet 
again, this year Kfm, a radio run by the Monitor Publications, was closed 
down for a week and Andrew Mwenda, its leading talk show host, was 
detained at the Central Police Station for “insulting” the President. The 
denting of press freedom in Uganda is escalating although in 2004, the 
Supreme Court ruled the offence of "publication of false news" to be void 
and unconstitutional. 
 

                                                 
6 “Press watchdog laments worsening media freedom in East Africa.” Daily Monitor p.9, Thursday, March 
16, 2006. 
7  



 

 9 

. . . . . . . . . 
 

In yet another development, government threatened to shut down any radio 
station or newspapers which defied its ban outlawing the discussion of Dr. 
Kizza Besigye’s case. Besigye was a formidable opposition presidential 
candidate in the February 23, 2006 elections challenging President 
Museveni. Besigye was arrested and jailed on many trumped up charges. 
This generated a lot of public and media debate and commentary. And a 
perception emerged that Besigye was being witch-hunted and persecuted for 
daring Museveni, which made government very uncomfortable and raised 
serious questions about government’s commitment to press freedom8

 
. 

A new law, adopted in March 2002, threatens death penalty for any 
journalist who publishes material in support of terror. It encourages self-
censorship among journalists who fear prosecution under the law. Several 
international press freedom organizations have raised concerns that the anti-
terror law has been used to restrict the ability of journalists to carry out their 
professional practices. The General-Secretary of the Uganda Journalists' 
Union, Stephen Ouma, said the law poses a threat to journalists' impartiality, 
their ability to report independently and their freedom to use different 
sources of information. Under the new law, journalists "who talk to 
dissidents, opposition politicians or people with divergent views" can be 
charged, according to the International Press Institute9

A reporter for CBS radio and vice-president of the Association of Ugandan 
Journalists Association was attacked in a Kampala hotel on December 7, 
2005 while covering a meeting of the Young Ugandan Democrats (YUD), 
the youth wing of the opposition Democratic Party (DP). Some 15 people 
suspected of being members of the ruling party burst in, beat her and other 
people present, and smashed a camera belonging to the commercial TV 
channel WBS

. This restrictive law 
greatly limits the scope and breadth of issues that journalist' can inform the 
public about and did much to overshadow positive legislative changes that 
took place recently.   

10

 
. 

In 2005, the Daily Monitor, The Weekly Observer, and the KFM radio 
station got into trouble with the government over publishing or broadcasting 
material deemed to be a threat to national security when in real terms the 
information was simply aiming to make the NRM government accountable 

                                                 
8 Please see w ww.bbc.co.uk 
9 Please see www.freemedia.at/wpfr/Africa/uganda.htm 
10 Please see http://www.rsf.org/article.php3?id_article=8755 



 

 10 

. . . . . . . . . 
 

for some of its actions. For example, there is almost no real detailed 
information on President Museveni’s personal life or that of his immediate 
family in the newspapers.  An unwritten rule makes their personal lives 
off-limits. Yet Uganda today is believed by many to be ruled, in real terms, 
by this family. 
 If the First Family cannot be scrutinized by the media without major 
consequences and it is this family that essentially runs Uganda, then there is 
no point in the appearance of a free media that probes minor politicians, 
parliament, and other public officials. 
 
To counter this black-out and self-censorship, a website called 
radiokatwe.com was launched clandestinely. Articles posted there are 
critical of the First Family and give a lot of information about Museveni’s 
extramarital life and other shocking sleazy stories. Government has also 
tried to block this website. 
 
Legal framework and media Institutions 
 
Though the Uganda Constitution (1995) gives hope to the media industry, at 
the same time throws constraints on the pathways of media practice. For 
instance, Article 29 (1) (a) of the Constitution stipulates that, “every person 
has a right to freedom of speech and expression, which shall include 
freedom of the press and other media.” But this article has not yet been 
operationalised, and its application is subject to other articles like the right to 
individual privacy, home and other property (Article 21) which curtails its 
vigour. 
 
There are statutes enacted to provide guidance of how the media should 
work. The Press and Journalist Statute (1995) elaborate on the freedom of 
the press and other media. It lays down stiff requirements for one to be a 
journalist in Uganda and sets up institutional frameworks for the media: 
 
a) The Media Council 
It is a regulatory body set up to oversee the conduct of journalists and to 
enforce professional discipline and ethics. Among other things, its functions 
include: 

• Publishing a code of ethics for journalists in consultation with the 
Broadcasting Council, which will produce a code for broadcasters 

• Considering complaints directed against print-publishers by 
individuals, organizations and government departments 



 

 11 

. . . . . . . . . 
 

• Monitoring the work of the National Institute of Journalists of Uganda 
(NIJU) in regulating the conduct of its members, and in consultation 
with the Institute, develop training schemes to raise the quality of 
journalism and increase the numbers of qualified journalists available 
to staff the planned expansion of media outlets 

• Fostering the development of book publishing and computer software, 
with a particular emphasis on low-cost activities 

• Acting as a censor of plays, films, and video-tapes intended for public 
exhibition 

• Making an annual report to parliament 
  
b) The National Institute of Journalists of Uganda (NIJU) 
Also created by the Press and Journalist Statute, it is mandated to issue one 
year practicing certificates to journalists after paying registration fees, 
because no person shall be granted a practicing certificate by the Council if 
he/she is not enrolled, and has failed to comply with any order made under 
this statute. It is a body corporate with perpetual succession and a common 
seal, whose objectives are to: 

• Establish  and maintain professional standards for journalists 
• Foster the spirit of professional fellowship among journalists 
• Encourage, train, equip and enable journalist to play their part in 

society 
• Establish and maintain mutual relationship with the international 

journalists’ organizations with a view to enhancing the objectives of 
the Institute 

• Carry out such activities as are incidental or conducive to the 
attainment of the  

      objects specified. 
Its functions include: 

• Advising on courses of study, conduct of qualifying examinations 
and generally on matters related to professional education for 
journalists in Uganda 

• Ensuring the maintenance of professional education for journalists 
• Promoting the usage of journalism which is not contrary to public 

morality 
• Encouraging research in journalism for the advancement of 

professionalism 
c) The Electronic Media Statute, 1996 



 

 12 

. . . . . . . . . 
 

It replaced the Cinematography and Television Licensing Acts, and is very 
emphantic on its conditions: “No person or authority shall, on the ground of 
content of programmes, take any action not authorized under the statute or 
any other law to prevent the broadcasting of the programme.” Despite this 
rosy proviso, a number of private broadcasters have been closed several 
times on this and other flimsy reasons. It also stipulates penalties for 
establishing a radio or television station contrary to the provisions of the 
statute, which include imprisonment for between two and five years, a fine 
between ten and thirty million Uganda shillings Approximately US$ 5,000 – 
15,000) or both. 
 
The Statute creates a regulatory authority for the electronic media as well as 
being responsible for: 

• The licensing and operations of radio and television broadcasters 
•  publishing a code of ethics for broadcasters in consultation with the 

Media Council which will produce a code for journalists 
• standardizing, planning and managing the frequency spectrum in 

public interest so as to ensure its optimal utilization and the widest 
possible variety of programming, including incentive payments 
where appropriate to ensure provision of broadcasting to rural remote 
areas 

• developing training schemes to raise the quality of programme-
making and increase the numbers of qualified staff available to 
support the planned expansion of media outlets 

• the coordination between relevant national and international 
organizations in relation to broadcasting 

• the licensing and operations of cinematography, theatres and video-
tape libraries 

• the sale and transfer of radio and television receivers  
• making an annual report to parliament including the results of its 

monitoring of programme output and research into audience attitude 
 
d) The Uganda Broadcasting Corporation Bill, 2004 
It provided for the merger of Radio Uganda and Uganda Television into a 
Corporation. The Uganda Broadcasting Corporation’s (UBC) function, 
among other things, is to provide radio and television broadcasting services 
and to reflect on government vision regarding broadcasting services. 
 



 

 13 

. . . . . . . . . 
 

Despite putting in place these institutions, the government has yet gone 
ahead to establish the Media Centre (2005) whose role is supposed to 
redeem and defend government image nationally and internationally. It is 
also in charge of accreditation and licensing journalist, when this is NIJU’s 
role. The first major accomplishment of the Media Centre was the 
deportation of Blake Lambert, a Canadian journalist. It has also reduced the 
accreditation period of another foreign journalist to only four months, from 
the legal 12 months. 
 
 
 
e) Training Institutions 
Media training in Uganda is offered both in public and private universities. 
The Department of Mass Communication, Makerere University is the leader 
in this respect because it offers bachelor degrees and postgraduate training at 
diploma and maters levels. Private universities like Uganda Christian 
University, Mukono, Islamic University, Mbale, Namasagali University and 
Kampala International University also offer courses in Mass 
Communication. In addition, other smaller institutes like United Media 
Consultants and Trainers (UMCAT) and International Institute of Business 
and Media Studies (IBMS) also train media practitioners. The oldest School 
of Journalism in Uganda based at the Uganda Management Institute (UMI) 
which used to offer the most focused and hands-on practical training 
experience at diploma and postgraduate levels, was summarily and 
mysteriously closed by UMI management in 2002. 
 
The biggest challenge to the media training institutions is to try and catch up 
with the rate at which media outlets (broadcast and print) are expanding, and 
whether their training and curricula are responsive to the market needs. 
There is still need for well-trained and qualified media practitioners to man 
the ever mushrooming outlets. Training in media management is especially 
still lacking and yet very critical to the performance and survival of the 
media houses. 
   
Media Landscape 
 



 

 14 

. . . . . . . . . 
 

The media11

 

 in Uganda have metamorphosed through a number of changes 
from colonial times. This review will dwell on press, radio and television. 
Unlike film, these are the most developed media channels. Uganda got 
independence on October 9, 1962. In the 1990s, through statutory 
instruments, the government liberalized the media industry. This has seen an 
unprecedented mushrooming of the print media and a proliferation of radio 
stations throughout the country. Television stations are also steadily picking 
up. 

a) Print Media 
Print media history started in Uganda in 1897 with the publication of Mengo 
Notes as the first newspaper. And since government liberalized the media 
industry in 1993, print media serves as the most extensive and vibrant source 
of news coverage. Consequently independent press has grown exponentially. 
It is estimated that there are at least 20 published in Uganda. The number 
appears constant due to mortality rate out of mismanagement. The state-
owned The New Vision published in English is the largest daily with a print 
run of 40,000, a circulation of 35,000 daily and an estimated readership of 
one million readers. Produced by the New Vision Printing and Publishing 
Corporation, it is 80% owned by the state and 20% public shares. The most 
notable feature is that President Yoweri Museveni is one of the public 
shareholders in the corporation. The Corporation also produces four 
vernacular papers, commonly referred to as ‘sister’ papers. These are: 
Bukedde, Orumuri, Etop and Rupiny. 
 
Closely following The New Vision is the independent Daily Monitor with an 
average daily circulation of 25,000. 
 
Table a: Sample of Newspapers on Kampala streets. 
Paper Ownership Circulation Frequency Language 
 New Vision State 35,000 Daily English 
Daily 
Monitor 

Daily Nation 25,000 Daily English 

Bukedde State 13,000 Daily Luganda 
Orumuri State  8,000 Weekly Runyakitara 
Etop State 5,000 Weekly Ateso 
Rupiny State 3,000 Weekly Luo 

                                                 
11 At the most basic level, media refers collectively to the press, radio, television and film (Bennett, 
1982:30-31) 



 

 15 

. . . . . . . . . 
 

Weekly 
Observer 

Private 12,000 Weekly English 

Sunrise Private  Weekly English 
Red Pepper Private  Daily English 
Uganda 
Confidential 

Private  Monthly English 

East African Aga khan 3,000 Weekly English 
Scroll Private  Weekly English 
Weekly 
Message 

Private  Weekly English 

Mirror Private  Weekly English 
Jobs Weekly Private  Weekly English 
Campuser University  Monthly English 
Farmers’ 
Voice 

private  Monthly English 

 
b) Radio Broadcasting 
Radio broadcasting was started by the colonial administration in 1954. It 
was liberalized in 1987 under the Broadcasting statute for Radio and TV. As 
at September 2, 2005, there were up to 134 radio stations operational (see 
Annex A). Of these, 93 are parent radio stations and 41 booster stations. 
There were another 18 licensed but not yet operating (The Broadcasting 
Council data, 2005). A significant point to note is that there is at least one 
radio station in each district or region, with central region hosting over 11 
stations. Access to radio sets is still low as indicated by the ratio of 123 
receivers per 1,000 people.12

www.dec.prg/pdf
 However, the July 2003 Afro-barometer study 

on freedom of speech and press in Africa ( ) found that 52% 
of Ugandan respondents said they received daily radio exposure. Radio 
Uganda and Uganda Television have merged to form the Uganda 
Broadcasting Corporation (UBC). 
 
c) Television Broadcasting 
Though the first independent government launched television broadcasting 
way back in 1963, television is not yet a big factor in the Ugandan audience 
because most of the country still has no electricity and most people cannot 
afford a screen. TV ownership is therefore still very low as indicated by the 
ratio of only 26 receivers in 1,000 people.13

                                                 
12 Department of Information data 

 To date, there are 9 TV stations 

13 Department of Information data 

http://www.dec.prg/pdf�


 

 16 

. . . . . . . . . 
 

operating: seven terrestrial and 2 pay TV. And a total of 12 applicants have 
been granted licenses, but not yet operational. Those operating are: 
 
1. Uganda Broadcasting Corporation-TV (UBC- TV) 

o Signal reaches all parts of Uganda. 
o Programmes are mainly transmitted in English. However, there 

are news broadcasts in Swahili and Luganda and several other 
programmes may have people speaking local languages. 

o Has both on air equipment and a field transmission van 
 

2. Wavah Broadcasting Service (WBS) 
o Privately owned. 
o Programmes are transmitted in English and Luganda (local) 
o Signal reaches Jinja, Masaka, Kampala, Mbarara and a few 

other places 
 
3. DStv  

o The pay TV is privately owned; a joint venture between 
Multichoice and local business partners. 

o Direct to home satellite service, supported by five installation 
companies 

o Signal reaches all parts of Uganda. 
o All programmes transmitted in Uganda are mainly in English 

 
4.  East African TV 

o Privately owned, broadcasting done from Tanzania, with shows 
from Uganda recorded. 

o Programmes are mainly broadcast in English and Swahili 
 
5. Lighthouse Television 

o Privately owned; part of the Trinity Broadcasting Network 
based in the US. 

o Programmes are transmitted primarily in English, and those 
where local languages are spoken usually have someone 
translating into English. 

 
6.  Pulse Africa TV 

o Privately owned 
o Programmes are transmitted primarily in English 

 



 

 17 

. . . . . . . . . 
 

7. Top TV (Christian Life Ministries) 
o Most programmes are in English, although local languages may 

be used in some parts of some programmes 
 
8.  Bornfree Technologies Network 

o Privately owned. 
o Broadcast in Arua, West Nile. 

 
 
 
Access to the Media 
 
Because of poverty (38% of Ugandans live in absolute poverty – Uganda 
Human Development report, 2005) most Ugandans cannot afford to buy a 
newspaper daily. Whereas the Daily Nation alone circulates over 200,000 
copies daily, The New Vision and Daily Monitor combined only manage 
about 50,000. This is attributed to Kenya’s broad industrial base and a much 
stronger and stable economy. 
 
It is a common practice for one newspaper to be read by more than three 
people.  This practice is both in rural and urban areas.  Television sets are 
scarce; and, the poor programming has not helped matters.  However, access 
to radio sets is easier since they are cheaper; and, can easily be used in rural 
areas which have no access to electrical power.  This explains why there are 
over 130 FM radio stations licensed by the Uganda Communications 
Commission; operating as either community or rural-based radio stations 
that broadcast in local languages. 
 
The media in Uganda appears to be segmented along income and age levels.  
But this façade is for purposes of marketing and attracting advertisers.  
Capital Radio, Radio One and Kfm, for instance, seem to target the 
educated, adult, working, urban individuals.  Central Broadcasting 
Corporation, Radio Simba and many other radio stations whose programmes 
are in local languages appear to target the rural, less educated poor. Yet, in 
reality, some their programming cuts across a wide range of audiences.  
 
However, the print media (especially The New Vision, Daily Monitor, The 
Weekly Observer) are mainly for the elite since radios can be accessed by 
anybody who has a radio set.  Access to online media is limited to the 
educated and the very rich.  But even then most of them prefer buying the 



 

 18 

. . . . . . . . . 
 

hard copies or listening to radio sets or watching actual television (WBS is 
the only TV station that does online broadcasting in Uganda). 
One salient feature though is that Sanyu Radio evidently targets the youth, 
given the type of music mostly played.  But there is no evidence to match 
the type of music and the targeted, or rather perceived audience.  
 
Given the current political situation, the most widely read newspaper today 
in Uganda, is the Daily Monitor.  But when asked, “Which newspaper, in 
your opinion, is the most widely read by policy makers and decision makers 
in Uganda?” most interviewees (50%) said The New Vision, is the most 
widely read newspaper by policy makers and decision makers in Uganda 
followed by the Daily Monitor (40%).  The Weekly Observer (10%) was also 
mentioned by a significant number of interviewees.   
 
The choice for watching TV stations, for most policy makers and decision 
makers is limited to UBC TV and WBS. Most interviewees (90%) said the 
former was mostly watched by policy makers and decision makers in 
Uganda.   
 
With so many radio stations in the country, it is interesting to note that when 
asked, “Which radio station is the most widely listened to by decision 
makers and policy makers?” the interviewees responses were limited to only 
four.  The majority (40%) said Kfm was the most listened to, followed by 
Radio Uganda (20%), Radio Simba (20%) and CBS (20%). 
 
Andrew Mwenda Live, Kfm, is the most widely listened to by policy makers 
and decision makers, according to most interviewees (40%).  Others are 
Nambooze on CBS, Mambo Baado on CBS, and Ekimeeza on Radio One.  
Issues at hand, on WBS, is the most widely watched TV programme by 
policy makers and decision makers, according to most interviewees (85%).  
 
Even if Every Ugandan citizen had access to a TV, newspaper, or radio, as 
long as the media mainly entertains the public or tackles only the public 
officials of little consequence and leaves untouched the powers that be, the 
idea of freedom of the press remains a mockery. 
  
Uganda currently has a radio station in every region of the country. Since it 
is an oral society, radio has filled in the gap that the poorly distributed 
newspapers have left. There has been real relation between this abundance 
of radio stations and a decline in corruption. 



 

 19 

. . . . . . . . . 
 

  
In 2005, parliament proved powerless before the president and the judiciary 
was overrun by the military. This became widely known; yet for the public 
to know alone was not enough. 
  
One startling finding is that although the Daily Monitor is the most widely 
read news paper at the moment, most interviewees (20%) said The New 
Vision newspaper was the most popular source of information for students, 
university graduates and the general literate pubic in Uganda. Other sources 
included British Broadcasting Corporation documentaries, WBS, Radio One, 
Daily Monitor, Kfm, and DW TV and BBC documentaries. 
 
Editors of The New Vision’s vernacular papers claim that the local papers 
Orumuri (1989), Etop (1990) and Rupiny (1993) provide a medium for the 
rural masses in western, eastern and northern regions respectively, to get 
information relevant to their needs. 
Orumuri Editor: “We have enabled the masses to know government policies, 
programmes and obligations.” 
Etop Editor: “The greatest contribution of the newspaper to our community 
has been peace-building in the Teso region, beginning with the first 
insurgency from 1987 to 1992, and the incursion in 2003. During the first 
insurgency, the paper played a very big role in mobilizing people for peace, 
reaching out to the rebels to persuade them to hold dialogue with 
government.” 
Rupiny Editor: “Apart from the traditional role of the media (inform, educate 
and entertain) we focus specifically on the peace process in the North.”   
 
Research institutions, the Internet, development reports are the major ways 
of accessing information on development issues.  The institutions include 
Bank of Uganda, Uganda Bankers Association, National Planning Authority; 
and, by interviewing certain government officials, especially form the 
Ministry of Finance, Planning and Economic Development. Other means of 
access include journals, magazines, radio talk shows and research papers. 
 
Some access is a result of sanctioned investigations, for example, the probe 
into Global Funds, and the illegal sale of land in Kampala. “Even through 
tips as the case when AIDS activists expressed about the Global Fund.  They 
had the information and one thing lead to another.” But in general access is 
based on press releases, workshops, reports from the Internet and the United 
Nations Development Programme Development Index. 



 

 20 

. . . . . . . . . 
 

 
The four media outlets mentioned above are used differently by different 
groups of society, depending on their status. Different sets of research in the 
recent years show however, that radio is the most accessible media outlet for 
all the groups in society.  

 
Online Media 
 
While the internet has been in Uganda since 1993 and grown faster than in 
most other African countries, its use as a media outlet is still very limited. 
There are more than 10 internet service providers connecting the more 
developed corporations and business entities. Usually, some workers at some 
of these places can access the internet, but for many of them, this comes 
with restrictions. Some private businesses and homes also access the 
internet, but these are the minority. Due to the high prices of connectivity 
and buying computers, most people have had to resort to the hundreds of 
internet cafes that have mushroomed in urban areas over the years. 
 
However, this has not made much difference in the area of online media. In 
a report by Simon Gitta and J.R. Ikoja-Odonga, “The Impact of Cyber-Cafes 
on Information Services in Uganda,” only a little over 30% of their 
respondents said that they use the internet everyday; and of these, most used 
it for email services only. 

Cybercafe use demonstrates a tremendous future for the 
Internet society in      Uganda. The potential for meeting user 
needs in Uganda is high. The application of the Internet in the 
various disciplines and professions is hampered by low user 
skills, limited facilities, lack of support for the rural community, 
low downloading speed, high charges, and a lack of 
monitoring. (Giita, Odonga, 2003) 

 
There is also, the issue of rural areas where in some places, the internet has 
never even been heard of, let alone its usefulness. Gitta and Odonga present 
the problem: 

Despite some organisations initiating ICT projects to benefit 
rural communities 

through telecentres, Internet service has just recently begun to 
spread all over the country. It is still confined to major towns, 
such as Mbarara, Masaka, Jinja, Mbale, Soroti, and Gulu. Few 
prominent schools in villages have Internet facilities, which 



 

 21 

. . . . . . . . . 
 

only benefit the staff and students, many of whom come from 
towns and cities where services are already established. When 
these schools close, the facilities are never opened to the 
community even if Internet skills are locally available.                                                                  
(Giita, Odonga, 2003) 

 
 
 
Online Media in Uganda 
Media Ownership Language Circulation/Reach 
Afrol Foreign French Worldwide  
All Africa Foreign English and 

French 
Worldwide  

Big News 
Network 

Foreign English Worldwide  

Inside Uganda Foreign English Worldwide  
IRIN Foreign English Worldwide 
Moreover Foreign English Worldwide  
One World Foreign English Worldwide 
Topix Foreign English Worldwide  
Uganda Daily Foreign English Worldwide  
Ugandan 
Network 

Foreign English Worldwide  

    
 
Newspapers 
 
While newspapers might be fairly popular with the elite in any society, their 
value is watered down by the poor reading culture in Uganda as well as the 
cost of buying newspapers. University students, for instance, might be 
interested in buying papers but most of them read only the copy available at 
their halls of residence or borrow from a friend. Sales of newspapers are 
insignificant with university students. What is popular with them varies, 
depending on their outlook on life and biases about the media. The more 
politically-oriented students, for instance, will read The New Vision, 
especially if they are Movement supporters. Those who identify with the 
opposition believe that they can find more truth in The Monitor or The 
Weekly Observer. 
 



 

 22 

. . . . . . . . . 
 

The same students will listen to the radio stations that have political talk 
shows, moving from station to station until they find a controversial 
politician or a politician from the side that they believe speaks for them. 
Students who are more interested in the social aspects of life have a greater 
leaning towards specific columns in all the papers: looking for gossip 
columns and the lighter articles on life generally out of politics. It is a trend 
that seems to be true for all society. Those who are literate and able to buy 
the paper will buy the paper which appeals to them. By and large, however, 
newspaper reading isn't that wide a source of information: 

Adult literacy in Uganda was 68% in 2001 and is increasing, but 
Uganda generally 

Remains a country with a weak reading culture, but with a strong oral 
culture. This is 

One of the driving forces behind the huge growth in broadcast media 
in Uganda. 

Circulation figures show that daily newspapers published on one day 
have a 

maximum reach of approximately 5.5% of the Ugandan adult 
population. Mostly the 

urban population is reached, and although some newspapers filter 
into the villages 

there is no planned rural distribution. Newspapers play an important 
role as they 

reach the urban, educated elite, which include policy makers, 
government, formal 

businesses, public civil servants and development employees. 
(MSE Radio Listener Survey by FIT-SEMA, 
September 2004) 

 
Television and Radio 
 
The broadcast media then, seems the way to go for the majority of Ugandans 
as television clearly does not play a big role here. According to the Uganda 
Bureau of Statistics, only 6% of Ugandan households own a TV set and only 
9% have any form of electricity. Communication through television, 
therefore, is growing very slowly. 
 
However, surveys by research institutions have shown that as with 
newspapers, people will watch what they are most inclined to and that isn't 
always development. Young men will be more interested in football, young 



 

 23 

. . . . . . . . . 
 

women in soap operas; older people won't miss the news. Those with 
political leaning find a programme like Issues at Hand on Wavah 
Broadcasting Station is a must watch. According to research surveys, most 
people have access only to UBC-TV because it has booster stations 
throughout the country. While the DStv signal can be got all over the county, 
the fact that it is a pay TV makes it inaccessible to the majority of Ugandans. 
Most people only get to watch it when they pay some money to a subscriber 
to watch the popular European Football matches aired live. 
 
Radio is then, the most available media outlet for Ugandan communities, 
rural and urban, literate or illiterate. A Steadman Research survey in April 
2004 indicated household radio ownership to be between 80% and 90% 
while the Uganda Bureau of Statistics puts it at 63%. Despite 9% of the 
surveyed population not owning a working radio, only 6% did not listen to 
radio for at least half an hour a week, indicating that lack of ownership of a 
radio was not necessarily a barrier to listening. 
 
Therefore, radio has a much wider audience that any other media outlet. As 
shown earlier, with more than 130 operating radio stations around the 
country, the radio reach is gigantic. According to the MSE Radio Listener 
Survey by FIT -SEMA, the only limitation with radio is that for all the people 
to get a single message, it would be necessary to broadcast it on 10 radio 
stations due to the languages and signal cover. 
 
However, there are still groups that are unable to access the media, even 
when it would otherwise be available to them. There are different causes of 
this, such as the ones discussed below: 
 
Women 
 
Women have for a long time been one of the largest marginalised groups in 
Uganda. Power belonged to the men. That meant power over anything, 
including access to information. The liberalisation of the media, however, 
has changed that to some degree. The media have begun to give women an 
opportunity to air their views and it is rather successful, especially with more 
women gaining their own education, wealth and therefore, power. For 
instance, Mama FM is owned and managed by Uganda Media Women 
Association. 
 



 

 24 

. . . . . . . . . 
 

However, in many areas, the problem still exists. A woman may not be able 
to use any media simply because she is a woman. A case in point is from the 
MSE Radio survey in Central, Western and Eastern Uganda that was 
completed in September 2004. The survey included both rural and urban 
populations; and both women and men. 
  In 45% of households radio listening was controlled by the 
male head of the 

household. Only 5% said that this had any impact on their 
listening habits. 

 
This clearly implies that 40% have no control. They may be forced to listen 
in to the programmes that a man wants to listen to or worse, they may not be 
allowed to listen at all. 
 
There are other factors such as the one Makerere University lecturer found 
out when he helped groups of women in Eastern Uganda to access 
agricultural information. 

The project first set out to identify the constraints on women's 
access to media such as radio, the most important source of 
agricultural information in the region. One major finding was 
that about three-quarters of the women did not know how to 
operate a radio. It was also found that in households that 
possess a radio, the men considered it their exclusive property, 
restricting its use by other household members, women 
inclusive.                                  (ICTA Update, October 2004) 

 
People with Disabilities 
 
As if being disabled isn't a challenge enough, it brings with it even more 
challenges. Disabled people, especially in developing countries have no 
access to many basic necessities and rights including education and 
information. 
 
A common example given by organisations that deal with the disabled 
people in Uganda is that of the deaf. While there are media outlets where not 
much can be done in face of the current economic situation in Uganda, there 
are issues like translations into sign language for the deaf that have proven to 
be possible. UTV does it for its main news bulletin, but not for any other 
programme. No other TV station makes any such attempt. 
 



 

 25 

. . . . . . . . . 
 

Media Content 
 
Although poverty is one the most pertinent economic development issue in 
Uganda, it is not of major concern in the media, according to a number of 
journalists and editors interviewed.  This explains why there are no reporters 
assigned to cover poverty or poverty reduction as a beat. Most media houses 
have business reporters who have tried to cover the subject but, according to 
one journalist, this has not been done so well. 
 
When asked, “Does your media outlet have reporters who cover poverty 
or poverty reduction as part of their beat? If so, what kind of stories do 
they produce or write?” some responses to this question were: 
“Not really.” 
“No” 
However, a few media outlets do assign reporters to cover poverty and 
poverty reduction as beats on people’s lives in the internally displaced 
people camps. The main areas covered include effects of insurgency in 
northern Uganda with emphasis on wars and poverty, credit schemes and 
their availability and access to government help/projects.   
Some journalists noted that although their media outlets do assign reporters 
to cover poverty or poverty reduction as a beat, the coverage is mostly about 
health, particularly HIV/AIDS and malaria; and, that the coverage is mostly 
reactive journalism and not enterprise journalism. 
 
 
Have you ever written/produced a story based on development research 
for your media outlet? If so, what was it? 
 
Some editors have been involved in covering poverty related stories basing 
on health issues, “I assigned and supervised coverage of analytical stories on 
land and condom use.”   
A few who have covered stories based on development research for their 
media outlets had done so mainly on economic/business related stories 
including stories on inflation; and, exports especially fish, coffee, vanilla, 
and cotton 
 
“Yes,” he responded. “But I don’t remember, for the last two to three years, 
I have specialized in political/investigative reporting.” 
 



 

 26 

. . . . . . . . . 
 

Other journalists have taken the issue of development research to a regional 
level. “Yes I have,” one journalist who had covered a story based on 
development research answered. “It was based on a survey on the prospects 
of the East African Federation and investment prospects in the region.” 
 
What development issues are you personally interested in covering? 
 
The national budget and budgeting for local governments. National 
reconstruction, especially for northern Uganda. Education sector impact of 
business trends and development on people’s lives. Health and land because 
these are issues that directly impact on the people. Investment; corruption 
and its effects on national development. Improving the standard of living for 
people in internally displaced camps. Humanitarian situations in war-torn 
areas. Use of information communication technologies to check poverty. 
 
Over the last three years the media content has changed in several ways. The 
use of colour, glamour and stylistic design is rampant, especially among the 
mainstream print media. There is also increased use of foreign material – 
stories and graphics, pictures – even by small papers, to appear to follow and 
be familiar with international events.  Sexism has been more rampant with 
the Daily Monitor introducing several products in that regard especially the 
“Women and Men”; “Full Woman” pull-outs.  The Red Pepper newspaper, 
although heavily political started as a sexually explicit tabloid. The Weekly 
Observer introduced Street Talk and columns on relationships. The New 
Vision has a revamped entertainment section about relationships and a 
column about sexual matters. 
 
Emphasis on entertainment has increased as well.  WBS TV takes the lead 
with Show Time magazine, “Late Night Show,” “Jam Agenda,” “African 
Rhythms,” and extended coverage of PAM awards. Apart from 
entertainment, WBS offers its viewers value for money. As already pointed 
out, “Issues at Hand” is very widely viewed and it attracts a lot of 
interactions through phone-ins. The station also launched the first live 
footage of parliamentary debates in the House. UBC-TV followed later. 
WBS uses outside broadcasting to take viewers to the event scenes directly. 
On top of Capital Radio’s “Capital Doctor”, WBS introduced “Health 
Zone”, which, like capital doctor, is very interactive through phone-ins by 
viewers. The New Vision now has City Beat, Weddings, and a revamped 
Sunday Vision spiced with “It’s Kawa” alight-hearted entertainment section 



 

 27 

. . . . . . . . . 
 

magazine.  Daily Monitor, Friday pull-out “It’s Friday” with revamped 
sections in the Sunday Monitor. 
 
Opinion sections in newspapers have increased significantly and so is 
coverage of education issues.  Both The New Vision and Daily Monitor now 
have pull-outs with questions and answers regarding Primary Leaving, O-
Level and A-Level exams.  This change was preceded by the introduction of 
the jobs and tender sections both in The New Vision and the Daily Monitor. 
However, the standard of business coverage has deteriorated mainly due lack 
of professional business/financial journalists. The New Vision stopped 
producing its Business Vision pull-out; Daily Monitor revamped its pull-out 
and re-named it Business & Finance, but the section is far from being a point 
of reference. The Weekly Observer’s section Business & Technology does 
not cut the grade. But on Sundays Sunday Monitor has introduced a 
business/financial section called, Money Matters and Sunday Vision has a 
Personal Finance section.  Both are one page each. 
On the whole, the content of the print media – The New Vision and Daily 
Monitor - has drifted more and more to shorter and lighter news items and 
an increase in sports and leisure. Both papers extensively produce big 
pullouts, supplements, commentaries and personal columns. Opinion and 
letters pages show that readers follow issues and respond to them promptly. 
 
The question of whether the content transmitted to their audiences by the 
Ugandan media outlets is of developmental consequence to them is an old 
one. Usually, the best way is to ask the audiences themselves. 
 
In 1998, UNESCO did a study that assessed people's views on access and 
dissemination of information using the available channels of communication 
especially by rural communities. In this study most women in rural 
communities indicated that what is relevant and useful to them seems not to 
appear in dominating programmes (especially among private media) being 
aired/viewed and printed in our media today. They gave examples of too 
much music, obscene language, foreign language, etc.  
 
Six years later in an ILO study (September 2004), survey respondents were 
asked whether FM radio stations were giving sufficient airtime to several 
issues. Responses varied with the different radio stations people had access 
to, but the trends were generally the same. Radio is viewed by listeners as 
far more than an entertainment media that needs to provide them with 
humour and music. For many it is an education and information source, to 



 

 28 

. . . . . . . . . 
 

which people are active listeners, putting into practice what they learn 
through the programmes. 
 
It appears that while media houses have put into consideration the different 
issues of development research, they simply touch the surface. A newspaper 
will run a major news story on an environmental issue, for instance, but will 
not do in-depth analysis and follow up, one environmental journalist 
claimed. Super FM will tell a 5-minutes rag-to-riches story, but will not have 
an hour dedicated to business advice and information. 
 
Radio Uganda, UTV and WBS have several development research 
programmes. However, often times these are not adequate for the 
populations that they target. TV is not widely received and where it is, the 
programmes will be in English which may not be beneficial to many. The 
timing of programmes on Radio Uganda is also not always the best as 
targeted audiences may not be able to listen at the time. 
 
In many instances, therefore, it has been left to civil society to take up the 
role of the media and deliver the messages themselves. Broadcast journalists 
may not bother much with the research – they will call in "experts" to talk 
about the issues. Sometimes, civil society organisations may have to pay for 
time or space to air the views that the public badly needs. A frequent 
occurrence in newspapers are pull-outs mentioned above by the different 
development NGOs talking in depth about their issues. 
 
The Uganda Debt Network for instance, has a website but that is not 
available to the majority of Ugandans as earlier discussed. They also run a 
pull-out in the New Vision but this is usually in English and again, not very 
useful for the majority of the public who can't speak English or even afford 
the paper in the first place. 
 
The Straight Talk Foundation also runs several pull-outs monthly that talk 
about sex Straight Talk and Young Talk, education Teacher Talk and the 
environment Tree Talk, which they also deliver free to communities. They 
have begun to translate the publications into the local languages. Yet this is 
but a drop in an ocean. 
 
The one media outlet that can be depended on in matters of development 
research, it would appear then, is the community media, such as, which 



 

 29 

. . . . . . . . . 
 

generally provide a vital alternative to the profit-oriented agenda of the 
corporate media: 
 They are driven by social objectives rather than the profit motive; 
empower people rather than treat them as passive consumers, and nurture 
local knowledge rather than replace it with standard solutions. Ownership 
and control of community media is rooted in, and responsible to, the 
communities they serve. They are committed to human rights, social justice, 
the environment and sustainable approaches to development.  
(World Association for Christian Communication, 2003)  
 
A perfect example of a community radio in Uganda would be 101.7 Mama 
FM, which was started to accelerate the crusade for community media in the 
country. The radio, which covers a population of over 13 million people in 
the central, part of west, south Western and Eastern Uganda, addresses a 
wide range of issues of critical concern to women and other marginalised 
groups in the fields of health, legal, land, economic empowerment, 
education, human rights, good governance, leadership, religion, agriculture, 
peace building, environment and politics. The issues are addressed in 
English, Kiswahili and Uganda's local languages such as Luganda, Lusoga, 
Runyoro, Rutooro, Runyankore, Rukiga, Ateso, Luo and Lumasaaba. 
 
With the rest of the media not concentrating much on these issues, therefore, 
there is a great need to encourage the growth of alternative information 
packages with indigenous cultural expressions in an innovative manner 
meant to address the development question. 
 
 Existing Links between Media and Research Communities 
 
Because of bureaucratic requirements and inherent suspicion about media, it 
was only Makerere Institute of Social Research that was open and willing to 
talk. Address: P. O. Box 16022, Kampala. Tel: 041- 554582; email: 
misrlib@imul.com. Other research institutions identified which either 
refused to give their views or did so on condition they are not named are: 
Uganda Debt Network, UMA Show Ground, tel: 223152/543974/533840; 
The Steadman Group, P.O.Box 2171, Kampala, tel: 041-
531411/2/075273747, email: Uganda@steadman-group.com; Economic 
Policy Research Centre, Makerere University, P.O.Box 7441, Kampala, tel: 
041-541023/4, email: eprc@eprc.or.ug; Centre for Basic Research, 15 
Baskerville Ave, tel: 231228/242987/235534; Centre for Applied Research 
in Development, Jinja Road, tel: 346587/346646; Uganda Bureau of 

mailto:misrlib@imul.com�
mailto:Uganda@steadman-group.com�
mailto:eprc@eprc.or.ug�


 

 30 

. . . . . . . . . 
 

Statistics, P.O.Box 13, Kampala, tel: 041-320741, email: 
unhs@infocom.co.ug; Uganda Industrial Research Institute, P.O.Box 7086, 
Kampala, tel: 041-286124/245, email: uiri@utlonline.co.ug; Uganda 
Trypanosomiasis Research Organisation, Tororo, tel: 045-44356, fax:045-
42135; Joint Clinical Research Centre, Box 10005 Kampala, tel: 041-
270283/270622/273515, email: jcrc@jcrc.co.ug; Network of Uganda 
Researchers and Research Users, Box 24011, tel: 041-288781/223020; and 
National Chemotherapeutic Research Laboratory (Wandegeya), Box 4864, 
tel: 041-250488. 
 
Which national research institutions or individual researchers does 
your media outlet approach for expert opinion on development issues? 
 
Most research institutions in Uganda do neither have press officers nor press 
facilities.  This is because of several reasons.  Most are small and cannot 
afford the “luxury” of press officers. Others are not bothered about public 
opinion and information since their findings are not for public consumption.  
Even when it comes to press coverage most shy away.  They only seek press 
coverage in liaison with their clients; in most cases the research institutions 
are acknowledged by their clients. 
 
Despite the limited linkage between most research institutions and the 
media, most findings are presented to the public through public forums and 
reports are given to the relevant parties.  The findings vary, but most are the 
corporate community, donor community and other leading stakeholders in 
the public and private sectors.  The size of most research institutions in 
Uganda, in tandem with the nature of the perceived audiences of the research 
findings, renders it useless to have well developed communication strategies.  
Small wonder that most research institutions in Uganda do not have well 
mapped-out communication strategies. 
 
On the whole, there is little public interest in research activities and most 
Ugandans do not understand the importance of research.  This scenario has 
widened the gap in attempting to communicate research findings.  Low 
awareness on issues that are important has also taken its toll. Consequently, 
most research findings are not appreciated and many reports have gathered 
dust, as they lay on shelves in most offices. 
 
 
Discussion and Conclusion 

mailto:unhs@infocom.co.ug�
mailto:uiri@utlonline.co.ug�
mailto:jcrc@jcrc.co.ug�


 

 31 

. . . . . . . . . 
 

 
The good news is that Uganda has restored political pluralism. Under this 
dispensation, multi-party general elections were held on February 23, 2006, 
and in parliament, there will be representatives from five opposition parties 
– Forum for Democratic Change (40 seats), Uganda People’s Congress (10), 
Democratic Party (3) JEEMA (one) and the Conservative Party also (one). 
In addition, there will be 30 legislators who stood as independents. This will 
be a good mix of pluralism and another beginning of freedom of speech and 
association of people with diametrically opposed political views. If 
combined with a free media, this cocktail would enable Ugandans enjoy a 
new wave of democracy and governance that is constantly under the 
spotlight of media vigilance and scrutiny of  vicious opposition legislators. 
 
However, this seems not about to be. Government and its security agencies 
do send contradictory signal for the growth and nourishment of Uganda’s 
budding democracy under pluralism. It is ironical that in a pluralistic society 
government should openly exhibit tendencies aimed at gagging the media or 
to simply cow it down into a passive and submissive media. The very act of 
security agents storming, ransacking and closing a media house; the very act 
of armed security agents in masks storming the sanctity and serenity of the 
High Court in broad daylight speaks volumes in terms of what message is 
intended to be delivered: “Who has the power and control. Therefore no 
playing around in the name of freedom and democracy.” 
 
What is mind-boggling is that the Media Council was established through a 
statutory instrument as an arbiter between the media and those wronged by 
it. Whether knowing or by default, the Media Council has been ignored and 
the ‘aggrieved’ party (read government) directly confronts and assaults 
media practitioners without recourse to it. The Media Council only remains 
toothless because its role has been highjacked. 
 
The other alternative would be for the aggrieved party to go to court as a 
constitutional right. But, even this avenue is not used as it should be. 
Government therefore ought to be reminded that it set up the Media Council 
and appointed its members, and that there are courts of law to resort to in 
case of media wrongs. But taking the law into its own hands, deporting 
journalists, and issuing threats now and then, makes government appear a 
dictatorship. 
 



 

 32 

. . . . . . . . . 
 

The liberalization of the media industry augurs well for the development and 
nurturing of democracy. The vibrancy of Ugandan media and its lively 
debates is akin to Jurgen Herbams’ (1982) “structural transformation of the 
public sphere.”  However, looked at critically, media role in this 
dispensation raises a number of concerns. In the first place, is the media in 
Uganda now a public, private or individual sphere? And, in terms of agenda 
setting, whose agenda is the media advocating for? Can the answer be public 
agenda? Publisher’s (owner’s) agenda? Media’s own agenda? Or 
government agenda? It would be important to know whether the media is 
people-centred or owner-centred. This is because during the recent political 
campaigns, some media houses openly took sides with certain candidates 
and denied other candidates coverage and airtime in their studios. 
 
Other vexing questions are: who should originate the public agenda? Public? 
Media? Media owners? Government? Civil organizations? Should the media 
be ‘guided’ in its agenda setting mission? 
 
The issue of media role in development is now going to be difficult to 
determine, since most of the media outlets are in private hands, and media is 
now a business enterprise that must be run on profits. No media house will 
devote its efforts on development issues which do not sell instead of going in 
for sexy stuff. A viable alternative would be to develop community media 
that is rural-based and serves particular communities by raising issues 
pertaining to their well-being and reflecting on their aspirations. 
 
The best way out of this, is to go back to the drawing board and review the 
media training curricula. Training should not only emphasise the pyramid 
structure of a hard news story and the 5W + H of an intro, but should go 
beyond and ground students in critical knowledge that is crucial for the 
development of a country. Aspects like community issues reporting, media 
management, investigative journalism, economic and business reporting 
ought to be given special and serious attention. 
 
To safeguard state-media relations, quite an independent regulatory body 
should be set up and given full powers and autonomy to enable the two live 
in harmony. This body should also oversee the performance of media houses 
to ensure the quality of journalism is standard. Some media houses and 
practitioners still do not seem to follow professional ethics and end up 
publishing and airing material not in tandem with expectations of good 
morals and society values. 



 

 33 

. . . . . . . . . 
 

 
If media has to develop in Uganda, media research – qualitative and 
quantitative - needs to be carried out continuously and documented in order 
to establish a data and information bank to be accessed by media 
practitioners, scholars and researchers. The absence of this facility makes 
any attempt at media review and research slow, frustrating and painstaking. 
One cannot evaluate the performance of media without research that has 
been done and data made available. For instance, there is a need to establish 
challenges and constraints faced by the new media landscape since the 
media industry was liberalized and privatized. To make matters worse, 
researchers are still wary about the media. They think media are illiterate 
and thrive by distorting and misrepresenting their reports. 
 
Challenges/Constraints that hinder the Communication of Research 
Material 
 
Editors and researchers talked to were unanimous that: 

• Research documents are too bulky, written in technical/scientific 
uninviting style and language, which is boring to read. Therefore 
media avoid them. 

• Research documents are not available or very difficult to obtain. 
• Ugandans are slow readers and therefore have a poor reading culture. 

Because of this, they cannot finish reading bulky reports arising from 
research. 

• Because of poverty, most Ugandans live from hand to mouth. 
Therefore, they have no interest in long term knowledge offered by 
researchers. 

• The newspaper industry in Uganda is still too general. Because there 
are no newspapers which specialize in specific areas of interest such 
as HIV/AIDS, farming, education, sports population issues etc. This 
could improve readership because people would anticipate the 
contents of such publications. 

• Most researchers are difficult to interview and do not want to be 
named. 

• No collaboration or working relationship between media and 
researchers.  

 
Barring all these constraints, some editors still maintain that there is 
abundant goodwill and unlimited capacity to report research materials. For 



 

 34 

. . . . . . . . . 
 

instance, The New Vision reports researched material on health and 
environment.  They are able to do this because they have specialized writers 
in these fields and, most important, they have identified easy to contact 
persons in these sectors with whom they have established an enduring 
working understanding. RELAY can build on this goodwill and capacity to 
report research material in health and environment as a starting point. And 
RELAY should also try to educate research institutions on the importance of 
publishing research findings in the media. In addition, RELAY should 
facilitate the identification of individuals in research institutions who can 
work with the media. Not only that, even editors should be sensitized on 
how crucial research material is to development, and journalists should be 
trained on how to make research material readable and interesting.   
 
To address the problem, it was proposed that: 

• Research documents should be simplified and made interesting to 
read. One way could be to write policy papers and recommendations 
from which publishable articles of public interest could be derived. 

• Media houses should start publishing specialized newspapers 
targeting specific readers. 

• Researchers should work closely with the media during the research 
process. They should hold regular press briefings to acquaint media 
with their findings and allow questions to make clarifications and 
simplify concepts. 

• Researchers should have media specialists attached to them to assist in 
making the writing simple and easy to read and comprehend. 

 
All said and done, all is not yet lost for Uganda. If the government and its 
agencies can only change their hostile attitude to the media, especially now 
that there is political pluralism, a new and vibrant society living in harmony 
but with divergent views would emerge. This is how to go forward in a 
democracy that is conducive to the development process.     
 
 
  
 

 
 
 
 
 



 

 35 

. . . . . . . . . 
 

 
Annex A: Operating Radio Stations in Uganda 

 
Broadcaster Ownership Type of 

Service 
Location Language 

1.   
Ababaigara 
FM, 

Private Commercial Hoima  

2.  All 
Karamoja 
FM 

Private Commercial Moroto  

3.  Alpha FM Private Commercial Kampala  
4. Arua  One 
FM Ltd. 

  Arua  

5.  Baptist 
International 

Private  Mbarara  

6.  Baptist 
International 
Missions in 
Uganda 
(BIMU) 

Private  Masaka  

7.  Baptist 
International 
Missions in 
Uganda   
(BIMU) 

Private  Soroti  

8.  Beat FM Private  Kampala  
9.  Buddu 
Broadcasting 
Service 

Private  Masaka  

10.  Bunyoro 
Broadcasting 
Service 

Private  Masindi  

11.  Busoga 
FM 

Private  Jinja  

Busoga 
People’s 
Radio 

Private  Kamuli  

13.  BBC   Kampala  



 

 36 

. . . . . . . . . 
 
World 
Service 
14  Campus 
FM 

Private  Makerere 
University 

 

15.  Capital  
FM 

Private  Kampala  

16.  Central 
Broadcasting 
Service 
(CBS)    

Private  Mengo  

17.  
Childcare 
International 
(Peace 
Radio)        

  Kitgum  

18.  City FM Private  Gayaza  
19.  Choice 
92.1 FM  

Private  Gulu  

20.  
Continental 
FM 

Private  Kumi  

21.  Dembe 
FM   

Private  Kampala  

  
22.  Dunamis 
FM 

Private  Kibuye  

23. Spirit FM 
96.6) 

Private  Mukono  

24.  East 
Africa FM 

Private  Kampala  

25.  Family 
Radio 

Private  Kitintale  

26.  Greater 
Afrikan Radio 

Private  Mbarara  

27.  Impact 
FM 

Private  Ndeeba  

28.  Impact 
FM (Mbale) 

Private  Mbale  

29.  Impact Private  Masaka  



 

 37 

. . . . . . . . . 
 
FM 
30.  
Kachwekano 
– Kabale 

Private  Kabala  

 
31. Kagadi 
Kibaale 
Community 

Private  Kagadi  

32.  Kampala 
Afrikan 
Radio 

Private  Kampala  

33.  Kampala 
FM 

Private  Kampala  

34  KIU FM 
Radio 

Private  Kampala  

35.  Kinkizi 
FM 

Private  Kinkizi  

36.  Mbale 
FM 

Private  Mbale  

37.  Madison 
Baptist 
Church        
(New Life 
Radio) 

Private  Hoima  

38.  Mama 
FM 

Private  Kisasi  

39.  Mega 
FM14

 
 – Gulu          

 Gulu  

40.  Messiah 
Radio 

Private  Kasese  

41.  Metro 
FM  

Private  Kampala  

42.  93.3 K-
FM 

Private  Kampala  

43.  Nkabi 
Broadcasting 
Services 

Private  Kampala  

                                                 
14 Mega FM is one of the government radio stations affiliated to the Uganda broadcasting Corporation-TV. 
However, it does receive some external funding from abroad. 



 

 38 

. . . . . . . . . 
 
(NBS 
Kodheyo 
89.4 FM)               
43.  Nkabi 
Broadcasting 
Services 
(NBS 
Kodheyo 
89.4 FM) 

Private  Jinja  

44.  Nile FM 
Radio 

Private  Kampala  

45.  Open 
Gate FM 

Private  Mbale  

46.  Power 
FM      

Private  Kampala  

47. Prime 
FM 

Private  Kireka  

48.  Radio 
ABC 

Private  Kampala  

49.  Radio 
Apac 

Private  Apac  

50.  Radio 
Equator 

Private  Masaka  

51.  Radio 
Four 

Private  Gulu  

52.  Radio 
France 
International   

Private    

53.  Radio 
Hoima                

Private  Hoima  

54.  Radio 
Kiira    

Private  Jinja  

55.  Radio 
Kioga  
(Kioga 
Veritas FM)      

Private  Soroti  

56.  Radio 
Kitara 

Private  Masindi  

57. Radio Private  Arua  



 

 39 

. . . . . . . . . 
 
Koboko 
58. Radio 
Lira FM     

Private  Lira  

59. Radio 
Maria 

Private  Kampala  

60  Radio 
Maria 

Private  Mbarara  

61.  Radio 
Maria 

Private  Fort Portal  

62.  Radio 
Maria 

Private  Gulu  

63.  Radio 
Maria 

Private  Mbale  

64  Radio 
North 

Private  Lira  

65  Radio 
One, 
Kampala 

Private  Kampala  

66. Radio 
Paidha 

Private  Paidha, 
Nebbi 

 

67.  Radio 
Pacis 

Private  Arua  

68.  Radio 
Rhino 

Private  Lira  

69. Radio 
Sapientia 

Private  Nsambya  

70  Radio 
Simba 

Private  Naguru  

71. Radio 
Sky Net Ltd 

Private  Mityana  

72.  Radio 
Two               

Private  Kampala  

73. Radio 
Uganda          

Public  Kampala  

74. Radio Wa             Private  Lira  
75. Radio 
West 

Private  Mbarara  

76. Rock FM                        Private  Tororo  
77. Private  Rukungiri  



 

 40 

. . . . . . . . . 
 
Rukungiri 
FM           
78. Sanyu 
FM     

Private  Kampala  

79. Star FM Private  Kampala  
80. Super 
FM 

Private  Rubaga  

81. Top 
Radio (Power 
of Praise) 

Private  Kampala  

82.  Top 
Radio – 
Masaka 

Private  Masaka  

83.  Top 
Radio – 
Mbale 

Private  Mbale  

84.  Top 
Radio – 
Masindi 

Private  Masindi  

85.  Top 
Radio – 
Mbarara 

Private  Mbarara  

86. Touch 
FM Radio 
Ltd 

Private  Kamwokya  

87.  Unity 
Radio a 
Lwak 

Private  Lira  

88.  Voice of 
Africa         

Private  Kampala  

89. Voice of 
Kigezi 

Private  Kabale  

90.  Voice of 
Life 

Private  Arua  

91.Voice of 
Teso 

Private  Teso  

92. Voice of 
Toro         

Private  Fort Portal  

93. Western Private  Kamwenge  



 

 41 

. . . . . . . . . 
 
Broadcasting 
Services         

 

94. Lion of 
Judah Ltd 
Grace Radio 
94.2 FM 

Private  Kasese  

                        
                     Source: Broadcasting Council Documents, 2006 
  
  


	CONTENTS
	Introduction……………………………………………………………………...4
	Overview………………………………………………………………………....4
	Status of press freedom……………………………………………………….6
	Legal framework and media institutions ……………………………………8
	The Media Council……………………………………………………………...9
	The National Institute of Journalists of Uganda……………………………9
	The Electronic Media Statute, 1996……………………………......................9
	The Broadcasting Corporation Bill, 2004………………………..................10
	Training Institutions…………………………………………………………..10
	Media Landscape………………………………………………………….......11
	Print Media……………………………………………………………………..11
	Radio Broadcasting…………………………………………………………..11
	Television Broadcasting……………………………………………………..12
	Access to the Media………………………………………………………….13
	Online Media…………………………………………………………………..16
	Newspapers…………………………………………………….......................17
	Television………………………………………………………………………17
	Women…………………………………………………………………………18
	People with Disabilities………………………………………………………19
	Media Content…………………………………………………………………19
	Existing Linkages……………………………………………………………..22
	Discussion and Conclusion ………………………………………………...
	Table a …………………………………………………………………………12
	Annex A…………………………………………………………………………

